dinsdag, juni 26, 2007

Panama Kanaal

Gisteren is het mij dan eindelijk gelukt om naar het panama kanaal te gaan, het plan was om vroeg optestaan zodat ik rond 12.00 in panama zou aankomen, nadeel, om 12.00 was ik net ingestapt in de bus. Nuja, ik wou het kanaal en casco viejo gaan bekijken, het is dan alleen het kanaal geworden, casco viejo is voor ne andere dag.
Ik kwam aan op de terminal, en daar op zoek gegaan naar ne bus dat naar het kanaal rijdt, alleen zijn die er niet, dus ik dacht ik zal eens vragen hoeveel ne taxi kost, met dat de werkelijke afstand eigenlijk best meevalt wou ik het er eens op wagen, maarja, met dat het kanaal een toeristisch trekplijster is zien die mannen direct dollar tekens in hun ogen, en vragen ze van die zotte woekerprijzen, van 5 tot 7,5$ Dat kan niet veel blijken voor een europeaan, maar als je weet dat je voor ne dollar half panama stad kan doorkruisen weet je wel dat 5$ voor 4km veel te veel is. Dus ik dan ne bus gepakt naar 5 mayo, dat is ook een plek waar veel bussen staan, daar kon ik dan een bs pakken naar gamboa, die stopte langs het kanaal. Die bussen zijn wel typisch panamanees, dus ik al eenigste blanke in een overvolle bus.
Ik kom aan bij het kanaal, ale de ingang, en oppeens een stortbui van jewelste, dus een half uur liggen socializen met den portier, en derna naar het toeristisch centrum gegaan, normaal is de toegangsprijs voor ne buitenlander 8$, maar ik mijn stoute schoenen aan, en gezegd dat ik een inwoner ben van panama, dus dan moest ik maar 3$ betalen, ik toon mijn afs kaartje en dat was blijkbaar voldoende, en dan zag die madam dat ik een unif kaartje had, waardoor ik maar 2$ inkom moest betalen :d
Het kanaal zelf vind ik echt wel halucinant, 300meter lang 30 meter breed, en boten dat er juist inpassen, in de breedte kan het soms zijn dat er maar 40 cm vrij is, dus 20cm langs elke kant.
Met dat ik daar redelijk laat aankwam kon ik niet te lang blijven want het sloot om 5.00. Dan het geluk gehad om ne taxi gevonden te hebben dat mij voor 2,50$ naar de terminal wou brengen, maar het was nu niet bepaald een normale rit, want diene kerel had een redelijk uitgesproken mening over het kanaal, dus ik in debat met hem, met als conclusie: veel corupter dan panama is toch moeilijk :p

Der staan fotos op mijn foto pagina:
http://picasaweb.google.nl/adriaanmaes

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

amaai ik had een totaal verkeerd beeld van dat kanaal:) dat is dan ook maar eens opgeklaard.jij gaat panama mss wel missen maar wij hebben jou ook een heel jaar moeten missen dus kom toch maar terug:)xx ps dan kan frank kadootjes kopen met het geld dat hij normaal uitgeeft aan zijn gsm rekening;)

26/6/07 22:33  
Anonymous Anoniem said...

Het is niet alleen in België dat het water eruitvalt. Ook in Panama regent het erg. Gelukkig zul je het verschil zo minder voelen. Hi,hi,hi,hi
En het heeft echt lang genoeg geduurd zonder man in huis.

27/6/07 19:30  
Anonymous Anoniem said...

Nog enkele nachtjes slapen en ik mag gaan ribbekes eten!!! Ah ja, dat had iets met jou te maken hé? ;)

29/6/07 11:55  
Blogger Frank said...

hoe? ik dacht gezellig rustig ribbekes te gaan eten... ja lap dat valt weer helemaal int water :p

3/7/07 21:13  

Een reactie posten

<< Home