maandag, september 04, 2006

Nog een Belgische in mijn klas

Vandaag stond ik met verstomming versteld! Ik zat rustig intedommelen tijdens cartografie, want ik had mijn uber moeilijke taak afgewerkt in 10 min wanneer de rest van de klas amper in de helft zaten, wanneer er een meisje uit mijn klas oppeens tegen mij in het nederlands begon te spreken. Mijn "Panama een nederlandstalig land"-campagne werpt zijn vruchten af! Maar neen, eigenlijk is het een achtergebleven afs uitwisselingsstudent die hier ondertussen al 6 jaar woont. Ze komt uit Luik dus spreekt eigenlijk frans, maar doordat ze spaans spreekt is de tongval van haar nederlands echt wel best goed te doen. Veel beter dan een alleen franssprekende waal die poging doet om nederlands te brubbelen. Morgen gaat Celine(is haar naam) haar woordenboek Frans-Nederlands meepakken om haar nederlands een beetje bijteschaven. Maar iemand in mijn klas die ik versta heeft niet alleen nadelen (met iemand in mijn klas die frans/nederlands kan ben ik minder geneigd om spaans te spreken, al doe ik mijn best om zoveel mogelijk conversaties te voeren in het spaans)nu kan ik eindelijk vragen wanneer wij juist op uitstap gaan met de klas, want er zijn al verschillende uitstappen gepland, maar ik ken nog geen enkele datum doordat ik net dat stuk niet verstond tijdens de les:P 23-24 september gaan we met afs eindelijk iets doen. Ale de mensen uit het comite Penonome hebben toch al wat activiteiten achter de rug maar wij uit La pintada (rob en ik) niet al te veel. We gaan naar een festival, veel meer weet ik er ook niet van, ik ben toch al blij dat ik weet wanneer we weggaan :P Zaterdag heb ik ook voor de eerste keer een gesprek gehad met mijn counsler. Uiteindelijk is het dus de man van de afs vrijwilligster geworden. Iets te lang naar mijn goesting heeft de man mij liggen uithoren of er niets mis was met mijn familie, met het eten of met de unif. Maar na eenmaal gezegt te hebben dat dalles inorde was leek voormij de kous af, voor hem dus niet, want 1.5 uur heb ik op een embargelijke stoel op een terras liggen stikken van de warmte :P Maar zelf dat overleeft een echte afs student :D

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Zeg jongen, om vlaams of frans te spreken heb ik je niet op "werkkamp" gestuurd naar Panama.
Spreek eens spaans. Dat was de afspraak.
En anders stuur ik je volgende keer naar "de Voerstreek". Dichterbij en tweetalig.

5/9/06 18:10  

Een reactie posten

<< Home